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Le genre au temps des pandémies: Comprendre les crises sanitaires et planifier des réponses genrées, du 4 nov. au 8 déc. 2020
English version coming on February 2021
Les questions de genre passent souvent au second plan face à l'urgence d'agir en temps de pandémie. Les crises du VIH/Sida, MERS, H1N1, Ebola ou Zika ont pourtant démontré l’importance de l’approche intersectionnelle et genrée pour répondre de manière adéquate aux besoins différenciés des populations. La pandémie de COVID-19, au scénario sans précédent, a une fois encore exacerbé les inégalités et éclairé les discriminations fondées sur le genre, la classe sociale, l’âge, le groupe ethnique et le handicap. Mais elle a aussi confirmé la capacité des femmes à résister et s’organiser face aux situations de crise, et entrouvert des fenêtres de changement. Il devient urgent de tirer les leçons du passé, de s'outiller, et de planifier des réponses stratégiques qui réduisent durablement les inégalités de genre et endiguent les effets des crises qui les font perdurer.
Public cible
Cette formation s’adresse aux responsables et praticien·ne·s des secteurs public, privé et non gouvernemental ainsi qu'aux chercheur·e·s qui souhaitent s’approprier des méthodes et outils pour intégrer le genre dans la gestion des pandémies.
Objectifs
- Analyser comment les pandémies produisent et/ou aggravent les inégalités dans les différentes régions du monde via une approche genrée et intersectionnelle
- Comprendre, à travers les approches féministes, l'impact des modèles de développement et des politiques publiques sur les inégalités structurelles de genre
- Acquérir des méthodes et des outils pour adapter ou élaborer des programmes et des projets plus inclusifs et plus égalitaires
- Planifier des réponses stratégiques genrées à court, moyen, et/ou long terme
IHEID
Graduate Institute (IHEID)
Dates: du 4 nov. au 8 déc. 2020; Postulez avant le 21 oct. 2020English version coming on February 2021
Les questions de genre passent souvent au second plan face à l'urgence d'agir en temps de pandémie. Les crises du VIH/Sida, MERS, H1N1, Ebola ou Zika ont pourtant démontré l’importance de l’approche intersectionnelle et genrée pour répondre de manière adéquate aux besoins différenciés des populations. La pandémie de COVID-19, au scénario sans précédent, a une fois encore exacerbé les inégalités et éclairé les discriminations fondées sur le genre, la classe sociale, l’âge, le groupe ethnique et le handicap. Mais elle a aussi confirmé la capacité des femmes à résister et s’organiser face aux situations de crise, et entrouvert des fenêtres de changement. Il devient urgent de tirer les leçons du passé, de s'outiller, et de planifier des réponses stratégiques qui réduisent durablement les inégalités de genre et endiguent les effets des crises qui les font perdurer.
Public cible
Cette formation s’adresse aux responsables et praticien·ne·s des secteurs public, privé et non gouvernemental ainsi qu'aux chercheur·e·s qui souhaitent s’approprier des méthodes et outils pour intégrer le genre dans la gestion des pandémies.
Objectifs
- Analyser comment les pandémies produisent et/ou aggravent les inégalités dans les différentes régions du monde via une approche genrée et intersectionnelle
- Comprendre, à travers les approches féministes, l'impact des modèles de développement et des politiques publiques sur les inégalités structurelles de genre
- Acquérir des méthodes et des outils pour adapter ou élaborer des programmes et des projets plus inclusifs et plus égalitaires
- Planifier des réponses stratégiques genrées à court, moyen, et/ou long terme
Graduate Institute (IHEID), Switzerland
IHEID
International Affairs: Global Governance
Countries across the globe are increasingly linked and dependent on each other. This can lead to tensions and confusion. This course will give you a compass to navigate our interconnected world. You’ll learn all about global governance, which aims for increased cooperation between nations, and why it’s vital. You will also explore the complex processes and institutions aiming at managing global challenges and issues, learning how the large variety of stakeholders can make global governance a tricky job.
What topics will you cover?
- The visible and invisible: international summits and norms of global governance.
- The global regulatory toolkit : hard law and soft law
- Blended governance mechanisms
- Beyond state to state solutions: public-private partnerships
IHEID
Graduate Institute (IHEID)
Learn the importance of global governance and explore the processes and institutions finding solutions for global challenges.Countries across the globe are increasingly linked and dependent on each other. This can lead to tensions and confusion. This course will give you a compass to navigate our interconnected world. You’ll learn all about global governance, which aims for increased cooperation between nations, and why it’s vital. You will also explore the complex processes and institutions aiming at managing global challenges and issues, learning how the large variety of stakeholders can make global governance a tricky job.
What topics will you cover?
- The visible and invisible: international summits and norms of global governance.
- The global regulatory toolkit : hard law and soft law
- Blended governance mechanisms
- Beyond state to state solutions: public-private partnerships
Graduate Institute (IHEID), Switzerland
IHEID
Vocational Education and Training (VET) Between Poverty Alleviation and Economic Development (08.06. – 12.06.2020)
Key topics:
- Basic VET concepts and terms
- Differences and commonalities between VET and related systems
- Planning and assessment of VET interventions with different objectives: economic development, poverty alleviation, creation of self-employment or systems development
- VET as a cooperation system of stakeholders with different duties, interests and competencies
- Background, potential use and limitations of (national) qualification frameworks
- Half-day visit to important actors of the Swiss VET landscape
ETH Zürich, Centre for Development and Cooperation (NADEL)
In recent years there has been increasing international interest in vocational education and training (VET). The discussion about the success factors of VET and the extent dual VET can offer advantages to developing countries is still ongoing. Switzerland, with its own unique and strong VET system has a long tradition of implementing VET in development countries. Experts from the field will bring their experience to bear in the course, which provides an overview of the systems and process dimensions of VET, opportunities for VET implementation as well as implications and constraints. At the end, participants will have strengthened their competence in portfolio management for VET, skills development and labor market policies.Key topics:
- Basic VET concepts and terms
- Differences and commonalities between VET and related systems
- Planning and assessment of VET interventions with different objectives: economic development, poverty alleviation, creation of self-employment or systems development
- VET as a cooperation system of stakeholders with different duties, interests and competencies
- Background, potential use and limitations of (national) qualification frameworks
- Half-day visit to important actors of the Swiss VET landscape
DegreeCourse TypeLanguage
- English
ETH Zürich, Centre for Development and Cooperation (NADEL), Switzerland
Technology Innovation for Sustainable Development
Technology innovation can be a great enabler for development in low and middle-income countries. This course presents a methodology and an approach to develop impactful innovations that have the power to foster sustainable development. Whether you are from an industrialized or a developing country, whether you are employed in a company, an NGO, an international organization or a government. Whether you are an academic, an independent entrepreneur, or simply a passionate individual, this course is for you.
You will learn how, as an innovator, you can help solve important issues that burden those living in poverty. Through practical examples, we will demonstrate how you can take your initiative from a blank sheet of paper through to large-scale deployment of your technology innovation.
This course is not just about coming up with a nice idea, or designing a nice prototype, but more importantly, about sustainably deploying it at large scale. It fosters an entrepreneurial approach, as you will learn how to design business models that are relevant to address development-related challenges. It encourages co-creating the solution with the key stakeholders involved, including the affected populations.
Coming-up with solutions that are more affordable and more durable, that require less use of consumables and electricity while still being economically viable, concerns all of us, and not just the people living in poverty.
There is no previous knowledge required.
Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)
Learn how to use technology innovation as a tool to fight poverty and enable sustainable development.Technology innovation can be a great enabler for development in low and middle-income countries. This course presents a methodology and an approach to develop impactful innovations that have the power to foster sustainable development. Whether you are from an industrialized or a developing country, whether you are employed in a company, an NGO, an international organization or a government. Whether you are an academic, an independent entrepreneur, or simply a passionate individual, this course is for you.
You will learn how, as an innovator, you can help solve important issues that burden those living in poverty. Through practical examples, we will demonstrate how you can take your initiative from a blank sheet of paper through to large-scale deployment of your technology innovation.
This course is not just about coming up with a nice idea, or designing a nice prototype, but more importantly, about sustainably deploying it at large scale. It fosters an entrepreneurial approach, as you will learn how to design business models that are relevant to address development-related challenges. It encourages co-creating the solution with the key stakeholders involved, including the affected populations.
Coming-up with solutions that are more affordable and more durable, that require less use of consumables and electricity while still being economically viable, concerns all of us, and not just the people living in poverty.
There is no previous knowledge required.
DegreeCourse TypeLanguage
- English
Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), Switzerland
Trade, Intellectual Property & Health, 17-19 February 2020
IHEID
Graduate Institute (IHEID)
This course will introduce participants to the interface of trade, intellectual property and public health policies and increase participant understanding of these intersections. The course will also include the following topics of discussion: The challenges of balancing innovation and access to medical products; How to foster R&D for antimicrobial resistance and balance stewardship; WTO dispute settlement and the example of plain packaging; Food labelling and the WTO TBT and SPS agreements;Challenges and perspectives for the futureGraduate Institute (IHEID), Switzerland
IHEID
Cooperation and Development
Contenu
Les défis du développement dans les pays du Sud
Les cours seront donnés soit en français soit en anglais:
Semaine 1 : Introduction au cours « Coopération et Développement » (thèmes principaux qui seront abordés, structure du cours et de l'examen) et présentation par deux étudiants partis travailler sur le terrain avec Ingénieurs du Monde.
Semaine 2 : Réduction de la pauvreté, MDGs, SDGs, projection conférence TedX
Semaine 3 : Théories et histoire du développement
Semaine 4 : Film sur des modèles de développement alternatif et discussion
Semaine 5 : Technologies pour le Sud - technologies essentielles
Semaine 6 : Technologies pour le Sud - présentation du travail en groupe
Semaine 7 : Examen écrit (40% de la note finale)
Semaine 8 : Développement rural - Les TIC pour le développement au Burkina Faso
Semaine 9 : Innovation dans les pays du Sud
Semaine 10 : Acteurs internationaux (ONU, WB, FMI)
Semaine 11 : Les défis liés au développement urbain dans le Sud
Semaine 12 : Discussion sur des articles de journaux en lien avec le développement
Semaine 13 : Travailler pour la direction du développement et de la coopération suisse (DDC) aujourd'hui
Semaine 14 : Examen écrit (40% de la note finale)
Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)
Ce cours abordera les défis majeurs du développement auxquels font face les pays émergents et en développement. L'étudiant-e se focalisera sur des projets de développement visant la réduction de la pauvreté, le développement urbain et rural, l'entrepreneuriat social et les technologies essentielles.Contenu
Les défis du développement dans les pays du Sud
Les cours seront donnés soit en français soit en anglais:
Semaine 1 : Introduction au cours « Coopération et Développement » (thèmes principaux qui seront abordés, structure du cours et de l'examen) et présentation par deux étudiants partis travailler sur le terrain avec Ingénieurs du Monde.
Semaine 2 : Réduction de la pauvreté, MDGs, SDGs, projection conférence TedX
Semaine 3 : Théories et histoire du développement
Semaine 4 : Film sur des modèles de développement alternatif et discussion
Semaine 5 : Technologies pour le Sud - technologies essentielles
Semaine 6 : Technologies pour le Sud - présentation du travail en groupe
Semaine 7 : Examen écrit (40% de la note finale)
Semaine 8 : Développement rural - Les TIC pour le développement au Burkina Faso
Semaine 9 : Innovation dans les pays du Sud
Semaine 10 : Acteurs internationaux (ONU, WB, FMI)
Semaine 11 : Les défis liés au développement urbain dans le Sud
Semaine 12 : Discussion sur des articles de journaux en lien avec le développement
Semaine 13 : Travailler pour la direction du développement et de la coopération suisse (DDC) aujourd'hui
Semaine 14 : Examen écrit (40% de la note finale)
DegreeCourse TypeLanguage
- French
Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), Switzerland
Climate Change and Development, 30.03. – 03.04.2020
ETH Zürich, Centre for Development and Cooperation (NADEL)
The world’s climate is rapidly changing due to global warming, and will continue to do so for decades and centuries ahead. Changing climate has an impact on all regions around the world, but poor people in developing countries are most severely affected. Consequently, climate change has taken a lead position on the international development agenda. This course aims to equip participants with a better understanding of the interlinkages between climate change and development, and enable them to integrate climate change considerations into the planning and implementation of development projects.ETH Zürich, Centre for Development and Cooperation (NADEL), Switzerland
Partnering for Change - Link Research to Societal Challenges: How Can We Address Societal Challenges With Research? Investigate the Principles, Processes, and Uses of Transdisciplinarity.
In today’s world, we face many complex societal challenges. Projects addressing these challenges often involve actors and stakeholders from different fields and disciplines bringing together their own perspectives or knowledge on a topic. Accordingly, collaborative transdisciplinary approaches are crucial for the success of a project.
On this course, you’ll explore how to meet the challenges of conducting effective transdisciplinary research. You’ll gain insights into a variety of case studies from different fields as you learn from the experiences of peers and experts.
What topics will you cover?
- Research skills needed in order to produce relevant outcomes for society and academia
- Transdisciplinarity: principles, research processes, and application
- Guiding questions, phases, and steps in transdisciplinary projects
- Pitfalls and opportunities in transdisciplinary projects
- Ethical implications of co-production processes
- Examples of transdisciplinary projects on sustainable development, migration, and health topics
The course will be mentored from 30 March to 10 May 2020. It is, however, possible to inscribe for the course until 21 June 2021.
Swiss Commission for Research Partnerships with Developing Countries (KFPE)
Discover the methods and tools of transdisciplinary research.In today’s world, we face many complex societal challenges. Projects addressing these challenges often involve actors and stakeholders from different fields and disciplines bringing together their own perspectives or knowledge on a topic. Accordingly, collaborative transdisciplinary approaches are crucial for the success of a project.
On this course, you’ll explore how to meet the challenges of conducting effective transdisciplinary research. You’ll gain insights into a variety of case studies from different fields as you learn from the experiences of peers and experts.
What topics will you cover?
- Research skills needed in order to produce relevant outcomes for society and academia
- Transdisciplinarity: principles, research processes, and application
- Guiding questions, phases, and steps in transdisciplinary projects
- Pitfalls and opportunities in transdisciplinary projects
- Ethical implications of co-production processes
- Examples of transdisciplinary projects on sustainable development, migration, and health topics
The course will be mentored from 30 March to 10 May 2020. It is, however, possible to inscribe for the course until 21 June 2021.
Swiss Commission for Research Partnerships with Developing Countries (KFPE), Switzerland
Summer Programme on the United Nations and Global Challenges
Understand the UN System, particularly its creation, development and various agencies. Explore the challenges faced by the United Nations and debate the future of international cooperation.
At the end of the 2 weeks, participants will be able to:
- Understand the core mission of the UN and how it deals with key global issues such as human rights and the environment.
- Critically analyse key issues around peace and security, human rights and humanitarian challenges, international development, and North-South relations.
- Appraise the future of multilateral action through conference simulations and role play, as well as visits to key institutions in international Geneva.
- Engage with academics and practitioners on what could be done to reinvent global governance at a time of great international uncertainty
Applications will be open from end of January to 1 May
IHEID
Graduate Institute (IHEID)
Through academic lectures and direct interaction with negotiators and practitioners from international organisations, participants acquire a clear sense of the core mission of the UN as well as develop critical analysis of future challenges in international relations. The Summer Programme on the United Nations explores the concepts and key issues of peace and security, human rights and humanitarian challenges, international development, North-South relations and the future of global governance.Understand the UN System, particularly its creation, development and various agencies. Explore the challenges faced by the United Nations and debate the future of international cooperation.
At the end of the 2 weeks, participants will be able to:
- Understand the core mission of the UN and how it deals with key global issues such as human rights and the environment.
- Critically analyse key issues around peace and security, human rights and humanitarian challenges, international development, and North-South relations.
- Appraise the future of multilateral action through conference simulations and role play, as well as visits to key institutions in international Geneva.
- Engage with academics and practitioners on what could be done to reinvent global governance at a time of great international uncertainty
Applications will be open from end of January to 1 May
DegreeCourse TypeLanguage
- English
Graduate Institute (IHEID), Switzerland
IHEID
Urban Habitat and Developement
Contenu
Le cours met en évidence les processus de production de l¿habitat urbain, ainsi que les dynamiques propres du développement en milieu construit, dans toute leur complexité. L¿analyse de ces processus sociaux et territoriaux, comme celle des pratiques de transformations de l¿espace de la ville, s¿inscrit dans une perspective de développement urbain durable, ceci autant au Nord qu¿au Sud. L¿objectif du cours est d¿identifier les enjeux actuels, le rôle des professionnels et des habitants dans la fabrication de la ville contemporaine, à partir de cours théoriques et d¿expériences de terrains relatées par les enseignants et leur(s) invité(s).
Le cours se déroule à la fois sur le plan conceptuel et sur celui de la recherche appliquée, en mettant en regard les apports théoriques des penseurs de l'urbain et les actions menées sur le terrain par les différents acteurs sous formes de politiques, de projets de développements et d'initiatives alternatives.
Nous focalisons notre attention sur les conditions de production de l¿habitat des pauvres (habitat précaire, bidonvilles), de manière à mettre en évidence les causes de ce phénomène, ses caractéristiques urbanistiques et architecturales, ses conséquences en termes de détérioration des conditions de vie au plan environnemental, social et économique, mais également les tentatives de réponses qui sont apportées, par les habitants eux-mêmes, de manière indépendante ou organisée au plan communautaire, ainsi que par les institutions publiques et les organismes de coopération internationale.
Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)
Le cours vise à mettre en évidence les processus de production de l'habitat urbain, ainsi que les dynamiques propres de ce développement dans toute leur complexité. Il se focalisera sur les dimensions urbanistiques, sociales, économiques et environnementales de l'habitat dans les villes du Sud.Contenu
Le cours met en évidence les processus de production de l¿habitat urbain, ainsi que les dynamiques propres du développement en milieu construit, dans toute leur complexité. L¿analyse de ces processus sociaux et territoriaux, comme celle des pratiques de transformations de l¿espace de la ville, s¿inscrit dans une perspective de développement urbain durable, ceci autant au Nord qu¿au Sud. L¿objectif du cours est d¿identifier les enjeux actuels, le rôle des professionnels et des habitants dans la fabrication de la ville contemporaine, à partir de cours théoriques et d¿expériences de terrains relatées par les enseignants et leur(s) invité(s).
Le cours se déroule à la fois sur le plan conceptuel et sur celui de la recherche appliquée, en mettant en regard les apports théoriques des penseurs de l'urbain et les actions menées sur le terrain par les différents acteurs sous formes de politiques, de projets de développements et d'initiatives alternatives.
Nous focalisons notre attention sur les conditions de production de l¿habitat des pauvres (habitat précaire, bidonvilles), de manière à mettre en évidence les causes de ce phénomène, ses caractéristiques urbanistiques et architecturales, ses conséquences en termes de détérioration des conditions de vie au plan environnemental, social et économique, mais également les tentatives de réponses qui sont apportées, par les habitants eux-mêmes, de manière indépendante ou organisée au plan communautaire, ainsi que par les institutions publiques et les organismes de coopération internationale.
Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), Switzerland
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